Nanotechnologien: Was sollten sie uns bringen? Ihre Meinung

RiskCartography

RiskCartography is an internet-based tool to map and visualize controversies. It has been developed by the Munich Institute for Social and Sustainability Research and the Environment Science Center of the Augsburg University in cooperation with the software company SouCon. The map is made of three sections: 1. “Protagonists” who are participating in the controversy with their own arguments and statements to different issues (e.g., NGOs, industry, and government); 2.”Things”: selected nanoscale substances or things that are discussed very intensely whether they are harmful or not.  For some substances (nanosilver, titanium dioxide, carbon nano tubes, carbon black) there is further information as well as a so called "substance story"; 3.”Matters of concerns” that focus on specific issues, questions or problems that are still unresolved. Thus these matters of concern are discussed from different perspectives and they are characterized by plenty of different arguments and statements from many protagonists. In this overview there are shown the most prominent issues and matters of concern dealing with risks of nanoscale materials. All information are available in English and German

MACOSPOL

MACOSPOL is a joint research enterprise that gathers scholars in science, technology and society across Europe. Its goal is to devise a collaborative platform to help students, professionals and citizens in mapping out scientific and technical controversies.
http://www.macospol.eu/

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About nanopinion

  • NanOpinion ist ein EU-finanziertes Projekt, das 17 Partner aus 11 Ländern mit dem Ziel zusammenbringt, die öffentliche Meinung zu dem zu analysieren, was sich die Bevölkerung von Innovation mit Nanotechnologien erhofft. Das Projekt richtet sich an BürgerInnen mit besonderem Fokus auf schwer zu erreichende Zielgruppen, d. h. Personen, die man gewöhnlich nicht dort findet, wo Meinungen zu Nanotechnologien aus erster Hand abgegeben werden.
  • Der Dialog wird online und mithilfe spezieller Umfrage-Aktivitäten in 30 Ländern unter Verwendung unterschiedlicher Teilnahmeformate gefördert.
  • Um eine fundierte Diskussionzu fördern veranstalten wir außerdem eine weitreichende Presse- und Soziale Medien-Kampagne und bieten ein Respositorium mit über 150 Quellen an.
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